Terug naar boven
Smoothies, een gezonde, voedzame en energievolle start van de dag
News

Smoothies, een gezonde, voedzame en energievolle start van de dag

Eigenlijk kun je je dag niet beter beginnen dan met een heerlijke vruchtensmoothie. Het fruit zorgt ervoor dat je met voldoende energie de deur uitgaat. Je krijgt bovendien voldoende vezels en gezonde voedingsstoffen zoals vitamines en onverzadigde vetzuren beginnen. Het is goed voor je spijsvertering en je zult minder snel naar ongezonde snacks grijpen.

smoothie_WOJe kunt de smoothies zo gecompliceerd maken als je zelf wilt. Zoek maar eens op internet en je komt de meest uitgebreide recepten tegen. Maar ‘s ochtends wil je geen uur in de keuken staan. Het kan ook simpel. Onlangs kregen we in Ethiopië een eenvoudige maar erg kleurrijke smoothie voorgeschoteld. Het was niet meer dan een glas met vier lagen van verschillende vruchten: papaja, guave, avocado en mango.

Je kunt bijna elk fruit hiervoor gebruiken en ook in de combinatie zijn er weinig vruchten die niet goed samengaan. Kijk wat je in huis hebt, kies voor het seizoensfruit of neem de vruchten die voor jou belangrijke voedingsstoffen bezitten. De bereiding is eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is een blender. Doe het vruchtvlees in de blender en voeg wat water of ijsblokjes toe en je bent klaar. Wil je een aantal gekleurde laagjes maken dan ben je natuurlijk iets langer bezig dan wanneer je de vruchten samenvoegt maar het fruit is prima een aantal dagen te bewaren in de koelkast.

Als je kijkt naar bovenstaande smoothie dan bevat avocado onverzadigde vetten die een positieve invloed hebben op je cholesterolgehalte. Daarnaast bevat deze vrucht ook veel mineralen zoals ijzer en kalium en bevat de avocado ook proteïne, goed voor het herstel na een training.

800px-Guava_IDOok guave is erg gezond. In 100 gram van deze bes zit maar liefst 396% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C. Daarnaast bevat de vrucht ook een aantal stoffen die de werking van vitamine C versterken. Ook andere vitamines zoals vitamine A, foliumzuur (B11), pantotheenzuur (B5) en pyridoxine (B6) zijn ruim vertegenwoordigd in de guave.

De papaja, oftewel de ‘boommeloen, heeft oranje vruchtvlees, smaakt zoet en heeft qua smaak wat weg van een meloen en ze ruiken enigszins naar abrikozen. Het vruchtvlees bevat geen zuren waardoor het ergzoet smaakt terwijl het slechts weinig calorieën bevat. Ook de papaja is rijk aan vezels, vitamines en Anti-oxidanten.

tips voor een snelle en gezonde ontbijtsmoothie

- uiteraard is een gewoon stuk fruit nog sneller te bereiden dan een smoothie maar de smothie is ideaal om mee te nemen onderweg, in de auto of de trein.
- doe eerst het vocht in de blender. Daardoor wordt het fruit beter gemengd en kan de blender bovendien makkelijker het fruit klein snijden.
- bijna alle fruit is goed te combineren. Alleen perzik kan in combinatie met andere vruchten buikpijn opleveren
- je kunt de smoothie heel eenvoudig nog wat extra pit meegeven door bijvoorbeeld wat honing of verse gember toe te voegen. Gember heeft veel smaak en heeft bovendien een ontstekingsremmende werking. Onderzoek heeft uitgewezen dat gember de spierpijn na het sporten aanzienlijk kan verminderen.
- je kunt water ook vervangen door yoghurt als je gewend bent of ‘s ochtends zuivel tot je te nemen. Let er wel op dat niet alle vruchten, bijvoorbeeld mango, goed mengen met zuivel.
- wil je eens iets anders, meng het vruchtvlees dan eens met bijvoorbeeld kokoswater, sojamelk of amandelmelk
- je kunt ook voor bevroren fruit kiezen. Het heeft geen invloed op de voedingsstoffen, het is beter houdbaar en je hoeft minder water toe te voegen waardoor de smaak sterker is.
- ben je op zoek naar een hartige smoothie dan kun je het fruit natuurlijk ook goed vervangen door groenten. Spinazie en andere bladgroenten vormen een uitstekend hartig alternatief.

Foto avocado en guave: Wikipedia, foto smoothie: WomenOn

Advertentie